Ūdens skaitītāji: Nomaiņa, patēriņa starpība un viedie risinājumi

2025.05.14

Ūdens skaitītāji: Nomaiņa, patēriņa starpība un viedie risinājumi

Ūdens skaitītāji ir būtiska daļa no mājas un dzīvokļa ūdens patēriņa uzskaites sistēmas, un to pareiza darbība nodrošina precīzu ūdens patēriņa uzskaiti, kā arī iespējami precīzu aprēķinu par dzīvokļos patērēto ūdeni. Tomēr bieži vien iedzīvotāji saskaras ar jautājumiem, kas saistīti ar skaitītāju nomaiņu, ūdens patēriņa starpību jeb korekciju un attālināti nolasāmo viedo skaitītāju ieviešanu.  

Ūdens skaitītāju nomaiņa – kas jāzina katram dzīvokļa īpašniekam? 

Saskaņā ar normatīvajiem aktiem Latvijā aukstā un karstā ūdens skaitītājiem ir noteikts verificēšanas periods jeb, vienkāršiem vārdiem sakot – derīguma termiņš – parasti tie ir 4 gadi atkarībā no skaitītāja modeļa un veida. Tuvojoties noteiktā termiņa beigām skaitītājs ir jānomaina savlaicīgi vai jāverificē, lai nodrošinātu ūdens patēriņa uzskaiti un izvairītos no iespējamām neprecizitātēm. 

Svarīgi zināt, ka: 

  • Skaitītāju nomaiņu var veikt tikai sertificēts uzņēmums vai speciālists. 
  • Pēc nomaiņas pakalpojuma sniedzējs veic skaitītāju plombēšanu, kā arī dzīvokļa īpašniekam ir jāveic jauno ūdens skaitītāju reģistrēšana pārvaldnieka sistēmā, proti, dzīvokļa īpašniekam iespējami savlaicīgi jāiesniedz ūdens patēriņa skaitītāju nomaiņas akti savas mājas pārvaldniekam. CIVINITY klienti to var izdarīt, iesniedzot aktus klientu apkalpošanas centrā klātienē, kā arī attālināti, nosūtot informāciju elektroniski uz e-pastu: [email protected]
  • Neverificēti skaitītāji (skaitītāji, kuriem beidzies verifikācijas termiņš) tiek uzskatīti par nederīgiem, un to rādījumi netiek ņemti vērā kopējā mājas ūdens patēriņa aprēķinā. 
  • Ūdens patēriņa skaitītāju rādījumi jāiesniedz katru mēnesi! 

Kā rodas ūdens patēriņa starpība jeb korekcija? 

Daudzīvokļu mājā var rasties situācija, kad kopējais mājas ūdens skaitītāja rādījums atšķiras no dzīvokļos uzskaitītā patēriņa summas. Šo starpību dēvē par korekciju, un tā var rasties vairāku iemeslu dēļ: 

  • Nolietoti vai neprecīzi skaitītāji dzīvokļos – ja individuālie skaitītāji, ko dzīvokļu īpašnieki uzstādījuši savos dzīvokļos, nedarbojas precīzi, tie var uzrādīt mazāku patēriņu nekā faktiski izmantots. 
  • Plūsmas zudumi cauruļvados – nelielas noplūdes, tehniski defekti vai neprecīzas uzskaites sistēmas, t.sk. individuālie ūdens skaitītāji, var radīt neatbilstības. 
  • Ūdens cauruļvados – ūdens, kas jau ir uzskaitīts mājas ievada skaitītājā un nonācis mājas ūdensapgādes sistēmā, bet nav vēl patērēts dzīvokļos un līdz ar to neatspoguļojas dzīvokļu īpašnieku nolasītajos ūdens rādījumos. 
  • Neiesniegti rādījumi – ja daļa dzīvokļu īpašnieku savlaicīgi vai nemaz neiesniedz rādījumus, atsevišķos gadījumos to patēriņš var tikt aprēķināts vidēji, kas var ietekmēt kopējo aprēķinu. 
  • Apzināta ūdens skaitītāju rādījumu ietekmēšana – ja dzīvokļa īpašnieks vai iedzīvotājs apzināti izvēlas ietekmēt ūdens patēriņa skaitītāju rādījumus, izmantojot dažādas metodes ūdens skaitītāja ietekmēšanai, proti, skaitītāja funkcijas apturēšanai. T.i. dzīvoklī ūdens tiek patērēts, taču skaitītājs tiek tehniski ietekmēts un ūdens patēriņu līdz ar to neuzskaita, taču vienlaikus mājas ūdens skaitītājs šo patēriņu uzskaita. Labākais risinājums ir veikt pārbūvi visā mājā un izvietot ūdens patēriņa skaitītājus koplietošanas telpās, vai arī visai mājai uzstādīt viedos ūdens skaitītājus, kurus tehniski ietekmēt ir neiespējami, jo katrs traucējums tiek reģistrēts sistēmā. Šādu darbu izpildei nepieciešams dzīvokļu īpašnieku kopības lēmums, kā arī dzīvokļu īpašniekiem jānodrošina arī nepieciešamais finansējums darbu izpildei. 

Lai samazinātu patēriņa starpību, iedzīvotāji tiek aicināti savlaicīgi veikt skaitītāju verificēšanu, iesniegt rādījumus katru mēnesi noteiktajā termiņā. Tāpat ieteicams arī dzīvokļu īpašniekiem izvērtēt iespēju pāriet uz modernākiem ūdens patēriņa uzskaites risinājumiem visā mājā. 

Viedie ūdens skaitītāji – precīzāka uzskaite un ērtāka lietošana 

Viens no efektīvākajiem veidiem, kā novērst ūdens patēriņa starpības problēmu, ir visas mājas pāreja uz attālināti nolasāmiem viedajiem ūdens skaitītājiem visos dzīvokļos. Tie nodrošina automātisku datu nolasīšanu un pārsūtīšanu digitāli uz mājas pārvaldnieka e-sistēmu, novēršot cilvēciskās kļūdas, piem., nekorekti nolasītus rādījumus, novēloti iesniegtus rādījumus un neiesniegtus rādījumus. 

Viedo skaitītāju priekšrocības: 
– Automātiska un precīza rādījumu nolasīšana bez manuālas ievades. 
– Samazināta ūdens patēriņa starpība, jo visi dati tiek fiksēti reāllaikā. 
– Noplūžu atklāšana un brīdinājumi par neparastu patēriņu. 
– Mazāka administratīvā slodze dzīvokļu īpašniekiem un pārvaldniekiem. 

Viedie skaitītāji ir ilgtermiņa ieguldījums, kas uzlabo ūdens patēriņa uzskaiti, nodrošina precīzāku maksājumu aprēķinu un palīdz iedzīvotājiem pārvaldīt savu ūdens patēriņu efektīvāk. Būtiski uzsvērt, ka šādas sistēmas uzstādīšana jāveic visai mājai kopumā, dzīvokļu īpašnieku kopībai pieņemot lēmumu un nodrošinot nepieciešamo finansējumu darbu izpildei, turklāt, īpaši svarīgi – piekļuvi dzīvokļu īpašumos izvietoto ūdens patēriņa skaitītāju nomaiņas darbu izpildei. 

Ja vēlaties uzzināt vairāk par skaitītāju nomaiņas kārtību vai viedo skaitītāju uzstādīšanu savā mājoklī, aicinām vērsties pie Civinity speciālistiem – gan pie mājas pārvaldnieka, gan elektroniski – sūtot e-pastu uz [email protected], kā arī klātienē Civinity birojos Rīgā un Jūrmalā. Papildu informācija: Kontaktinformācija – Civinity.lv (Majas)